Näin ulkomainen yritys hoitaa veroasiat sähköisesti elokuun jälkeen

24.06.2021 00:00

Ulkomaisen yrityksen edustaja tarvitsee sähköiseen asiointiin 1.9. alkaen ulkomaalaisen tunnistusvälineen Finnish Authenticator -mobiilisovelluksen sekä Suomi.fi-valtuuden. Jos ulkomaisen yrityksen edustajalla on käytössään suomalainen henkilökohtainen vahva tunniste, esimerkiksi verkkopankkitunnukset, Suomi.fi-valtuuden hankkiminen riittää.

Katso-tunnistetta ja Katso-valtuutta ei voi käyttää enää syyskuussa.

Varaa aikaa tunnistusvälineen ja valtuuden hakemiseen

Finnish Authenticatorin ja Suomi.fi-valtuuden hakeminen etenevät vaiheittain:

  1. Ulkomaisen yrityksen edustaja – esimerkiksi toimitusjohtaja – rekisteröi itselleen ulkomaalaisen henkilön tunnisteen ja ottaa käyttöön Finnish Authenticator -mobiilisovelluksen.
  2. Ulkomaisen yrityksen edustaja tekee valtuushakemuksen Suomi.fi-verkkopalvelussa, tulostaa hakemuksen ja lähettää sen tarvittavien liitteiden kanssa postitse käsittelyyn. Kun hakemus on käsitelty ja yrityksen edustaja on saanut valtuutusoikeuden, hän pääsee antamaan valtuuksia, joiden avulla varsinainen asiointi onnistuu.
  3. Ulkomaisen yrityksen edustaja tunnistautuu Finnish Authenticator -sovelluksella Suomi.fi:n valtuudet-palveluun ja antaa siellä tarvittavat asiointivaltuudet esimerkiksi itselleen tai tilitoimistolle.
  4. Asiointivaltuuden saanut voi kirjautua esimerkiksi OmaVeroon tai tulorekisteriin ja hoitaa ulkomaisen yrityksen veroasioita.

Ulkomaalainen yksityishenkilö ei voi toistaiseksi hoitaa veroasioitaan sähköisesti itse eikä valtuuttaa toista henkilöä tai yritystä hoitamaan niitä sähköisesti puolestaan.

Tarkempia ohjeita ja lisätietoa:

 

Verohallinto. 22.6.2021